Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2017

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι!

Σήμερα όπως και κάθε χρόνο από το 1992 εορτάζεται η Εθνική και Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, δεδομένου ότι τη συγκεκριμένη ημέρα υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το Πρόγραμμα δράσης για τα ΑμΕΑ. 
Στη συνέχεια σας παραθέτω τη σημασία της συμβολής των νόμων 2817/2000 και 3699/2008 στη διαμόρφωση της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τους Λαμπροπούλου και συνεργάτες (2005), μετά την ψήφιση του Ν. 2817/2000, παρατηρείται ένας εκσυγχρονισμός στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, όπου  το ισχύον νομικό πλαίσιο προσπαθεί να εναρμονιστεί με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Προς αυτή την κατεύθυνση στην περίοδο 2000–2004, δημιουργούνται νέες εκπαιδευτικές δομές, όπως τα προγράμματα συνεκπαίδευσης (ΠΣ), τα εργαστήρια ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ), οι τεχνικές σχολές ειδικής αγωγής (ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής) και τα κέντρα διάγνωσης και υποστήριξης (ΚΔΑΥ). Εν συνεχεία μέσω χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της ευρωπαϊκής ένωσης  γίνεται προσπάθεια προς την  κατεύθυνση ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης καθώς και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία και υποστήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες.  Παρατηρείται στροφή στα ελληνικά δεδομένα στο χώρο της ειδικής αγωγής καθώς απομακρύνεται από το αυστηρό ιατρικό μοντέλο και πλέον έχει και εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Η επίδραση των νέων τεχνολογιών είναι καθοριστική και το 2002 σχεδιάζονται από το παιδαγωγικό ινστιτούτο (ΠΙ) νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών (ΑΠΣ), εισάγοντας την έννοια της διαθεματικότητας (ΔΕΠΠΣ), με την εφαρμογή της ευέλικτης ζώνης όπου η εκπαίδευση μαθητών με ειδικές ανάγκες εντάσσεται στα γενικά σχολεία.  Σχεδιάζονται σχολικά εγχειρίδια, υποστηρικτικό υλικό και εκπαιδευτικό λογισμικό προσαρμοσμένα σε μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Η ελληνική πολιτεία το 2008, ψήφισε το Ν. 3699/2008, σύμφωνα με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές εξελίξεις που είχαν διαμορφωθεί στο χώρο της ειδικής αγωγής, οι οποίες σκόπευαν στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με στόχο την πλήρη ένταξή τους. Με το νόμο 3699/2008, η ειδική αγωγή ανήκει στο ΥΠΕΠΘ και περιλαμβάνει κέντρα διάγνωσης και υποστήριξης για τα ΑμεΑ (ΚΕΔΔΥ) -στη θέση των παλιών (ΚΔΑΥ)-, σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ) και προγράμματα συνεκπαίδευσης (ΦΕΚ Α’ 199/2.10.2008). Στα πλαίσια της συνεκπαίδευσης, οι μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες φοιτούν σε τάξη γενικού σχολειού και σε ορισμένες περιπτώσεις, δέχονται παράλληλη στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό ή παρακολουθούν τμήματα ένταξης. Για κάθε μαθητή με ειδικές ανάγκες σχεδιάζεται εξατομικευμένο πρόγραμμα από διεπιστημονική ομάδα του αρμοδίου ΚΕΔΔΥ.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Λαμπροπούλου, Β., Παντελιάδου, Σ., Μαρκάκης, Ε. (2005). Χαρτογράφηση - Αναλυτικά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής: άργησαν μια μέρα... Επιστημονική Επετηρίδα Αρέθας, 3, 243-262.

Επιμέλεια άρθρου:
Γεωργίου Αρχοντούλα

Τα παιδιά θα μπορούσαν να δουν την παρακάτω συγκινητική με πλούσια μηνύματα ταινία μικρού μήκους για τη φιλία και την αποδοχή ατόμων με ειδικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον.

O Νικόλας ένα «αλλιώτικο» αγόρι 
και η Μαρία γίνονται φίλοι

Αν θέλετε μπορείτε να πατήσετε εδώ και στη συνέχεια στο αρχείο pinakes-zografikis-atoma-me-anapiries.pdf για να κατεβάσετε στον υπολογιστή σας πίνακες ζωγραφικής διάσημων ζωγράφων με θέμα τους τα άτομα με αναπηρίες.  

Τέλος, μπορείτε να δείτε και ακούσετε το τραγούδι 
"Μία γέφυρα χτίστε" 
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΠΟΤ 
& 2ο ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ 
30-4-2017 
Συνεργασία Ειδικού Νηπιαγωγείου/Δημοτικού Σχολείου Κωφών & 43ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών για τον εκπαιδευτικό διαγωνισμό με θέμα: «Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια: Εκπαιδευτικές γέφυρες».
Yπό την αιγίδα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Υλοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου.
Με τη στήριξη της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε - ΠΥΛΩΝΕΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΣΤΙΧΟΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ:

Παιδί μονάχο με βλέμμα υγρό του κλέψαν τη γη και τον ουρανό
Γυρίζει στο πλήθος μες στα χαμένα κοιτάζει στα μάτια εσένα κι εμένα

Δες την πόλη μας μία τρέλα γκρεμίζεται χτίζεται κομμένη στα δυο
Δες στην πόλη να ψάχνει ο πατέρας μέσα στο χάος που βρίσκετ’ ο γιος

Πείτε με δύναμη χίλια τραγούδια το δίκιο ν’ ακούγεται σ’ όλη τη γη
Σπάστε τον τοίχο φυτέψτε λουλούδια μια γέφυρα χτίστε ν’ αλλάξει η ζωή.

Μικρή ζωγραφιά μένει στη μέση στα μικρά τα θρανία αδειανή μία θέση 
το βλέμμα σηκώνω ρωτάω γιατί δεν έπιασε για αυτόν η δική μου προσευχή

Πόσο κοστίζουν οι φράχτες του κόσμου και πόσο κοστίζει των παιδιών η ζωή
Ποιος χρεώνει και ποιος πληρώνει τι πόνο αντέχει η δική τους ψυχή

Πείτε με δύναμη χίλια τραγούδια το δίκιο ν’ ακούγεται σ’ όλη τη γη
Σπάστε τον τοίχο φυτέψτε λουλούδια μια γέφυρα χτίστε ν’ αλλάξει η ζωή.
Οραματιζόμαστε ένα Σχολείο μέσα στο οποίο οι μαθητές αποδέχονται τη διαφορετικότητα, αποκτούν δεξιότητες ενσυναίσθησης, κοινωνική συνείδηση και το αίσθημα της συλλογικής ευθύνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου