Αγαπητά παιδιά, ελπίζω να είστε καλά!
Σας προτείνω να διαβάσετε στον ελεύθερο χρόνο σας ένα εξαιρετικό βιβλίο για παιδιά που διαπραγματεύεται το θέμα της φιλίας.
«To αόρατο αγόρι» της Trudy Ludwig, σε εικονογράφηση της Patrice Barton, εκδόσεις Λιβάνη, είναι ένα βιβλίο που θα προβληματίσει αλλά και θα συγκινήσει τα παιδιά από 4 χρονών. Είναι ένα βιβλίο που μιλάει για τα πιο εσωστρεφή παιδιά, αυτά που δεν ακούγονται κι έτσι κανείς δεν τα προσέχει.
Από την περίληψη του βιβλίου διαβάζουμε:
"Γνωρίστε τον Τομ, το αόρατο αγόρι.
Κανείς ποτέ δεν τον προσέχει, ούτε σκέφτεται να τον συμπεριλάβει στην ομάδα του, σε παιχνίδι ή σε πάρτι γενεθλίων... μέχρι που ένα νέο παιδί έρχεται στο σχολείο.
Μόλις ο Λι, ο καινούριος μαθητής, φτάνει, ο Τομ είναι ο πρώτος που θα τον κάνει να αισθανθεί καλοδεχούμενος. Όταν ο Τομ και ο Λι συνεργάζονται σε μια δραστηριότητα, ο Τομ βρίσκει τρόπο να ξεχωρίσει."
Μια ευαίσθητη ιστορία που μας δείχνει πώς μικρές πράξεις καλοσύνης μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να ενταχθούν και να διακριθούν σε μια ομάδα.
Η Trudy Ludwig είναι διεθνούς φήμης βραβευμένη συγγραφέας που ειδικεύεται στη συγγραφή παιδικών βιβλίων τα οποία βοηθούν τα παιδιά να αντεπεξέλθουν και να ενταχθούν στο κοινωνικό τους περιβάλλον. Έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές από εκπαιδευτικούς, οργανώσεις και γονείς, σε σχολεία και συνέδρια στις ΗΠΑ για το πάθος και την αφοσίωσή της στην αντιμετώπιση της επιθετικότητας με την καλλιέργεια της φιλίας. Είναι ενεργό μέλος της Διεθνούς Ένωσης Πρόληψης του Εκφοβισμού (International Bullying Prevention Association).
Είναι μια ιστορία για την φιλία και πώς μια καλή πράξη μπορεί να μας βοηθήσει να προσελκύσουμε ανθρώπους που όντως θα μας εκτιμήσουν γι’ αυτό που είμαστε, κι ας μην είμαστε τόσο εξωστρεφείς όσο οι υπόλοιποι. Δεν χρειάζεται, άλλωστε. Τα πιο εσωστρεφή παιδιά μπορούν κι αυτά να ξεχωρίσουν, αρκεί ν’ αρχίσουμε ν’ αποδεχόμαστε όλες τις προσωπικότητες γύρω μας. Τέλος, η εικονογράφηση είναι αρμονικά δεμένη με το κείμενο, καθώς βλέπουμε στην αρχή ο Τομ να είναι διάφανος, σαν αόρατος, και σιγά σιγά, όταν γίνεται φίλος με τον Λιν, αλλάζει χρώμα, αφού σταμάτησε να βλέπει τον εαυτό του ως αόρατο κι απέκτησε αυτοπεποίθηση.
Προτεινόμενες δραστηριότητες
Στην πίσω μεριά του βιβλίου υπάρχουν θέματα για συζήτηση από την ίδια τη συγγραφέα. Είναι κυρίως ερωτήσεις που προωθούν την ενσυναίσθηση ώστε να μπει το παιδί στη θέση του Τομ και να καταλάβει πώς ένιωσε αλλά και να διηγηθεί δικές του σχετικές εμπειρίες.
Μετά τη συζήτηση, μπορούμε να πούμε στα παιδιά να μας ζωγραφίσουν τι θα έπαιζαν αυτά με τον Τομ και τι θα ήθελαν να του πουν.
Αν έχουμε πολλά παιδιά, μια ωραία δραστηριότητα είναι η εξής: Γράφουμε όλα τα ονόματα σε χαρτάκια και τα βάζουμε σε ένα κουτί. Καθόμαστε κυκλικά γύρω από το κουτί και βάζουμε μουσική να παίζει. Όσο παίζει η μουσική, το κουτί περνάει από χέρι σε χέρι και μόλις σταματήσει η μουσική, το κουτί σταματάει σε ένα παιδί. Αυτό το παιδί διαλέγει στην τύχη ένα χαρτάκι και προσπαθεί να μαντέψει ποιο όνομα είναι. Αν δεν μπορεί, το δείχνει στα άλλα παιδιά ώστε κάποιο να αναγνωρίσει το όνομά του. Έπειτα, αυτός που τράβηξε το χαρτί, θα πρέπει να πει ένα χαρακτηριστικό που έχει το παιδί που γράφει στο χαρτάκι, το οποίο του αρέσει π.χ. έχει όμορφα μαλλιά, παίζουμε μαζί, είναι ευγενικός. Τα χαρακτηριστικά μπορεί να είναι είτε εξωτερικά είτε εσωτερικά, δεν χρειάζεται να περιορίσουμε τα παιδιά ως προς αυτό. Καλό θα ήταν κάθε φορά να λέμε κι εμείς ένα θετικό εξωτερικό κι εσωτερικό χαρακτηριστικό για κάθε παιδί ώστε να καταλάβουν ότι είμαστε όμορφοι και μέσα κι έξω. Επαναλαμβάνουμε μέχρι να έχουμε μιλήσει για όλα τα παιδιά. Όπως και να έχει, στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να καταλάβουμε ότι κανείς από εμάς δεν είναι «αόρατος» κι όλοι έχουμε κάτι που μας κάνει μοναδικούς στα μάτια των άλλων. Έτσι, σιγά σιγά, θα μάθουμε να το βλέπουμε και μόνοι μας.
--> Μπορείτε να δείτε την ανάρτηση "Το Μαγικό Γάντι" που διαπραγματεύεται παρόμοια θέματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου